16 april 2019

Zelf huis verkopen: het koopcontract

Huis verkopen koopcontract

Je eigen huis verkopen kan op allerlei manieren. Denk aan Funda en de diverse sociale media kanalen of aan het aanbod op onze website. Ook eventuele bezichtigingen van potentiële kopers kun je prima zelf managen. Is de geïnteresseerde onder de indruk van jouw woning? Dan volgt er logischerwijs een onderhandeling over de vraagprijs. Als beide partijen een akkoord bereiken, moeten deze afspraken vastgelegd worden in een koopcontract of ook wel akte genoemd. Deze moet aan een aantal juridische aspecten kunnen voldoen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste punten.

Belangrijke punten in een koopcontract

  • Het koopcontract is een overeenkomst tussen de verkoper en de nieuwe eigenaar. Overeengekomen afspraken worden hierin vermeld. Belangrijke punten van een koopcontract zijn onder andere de aankoopprijs van de woning én de datum van oplevering door de verkoper.
  • Er geldt een wettelijke bedenktijd van 3 dagen. Deze gaat in nadat het koopcontract door beide partijen is ondertekend. Een ondertekende koopakte is wel definitief, maar is geen officieel eigendomsbewijs.
  • Ontbindende voorwaarden van beide partijen dienen opgenomen te worden in de akte. Dit kunnen situaties zijn op het gebied van de hypotheek, plotseling overlijden of verborgen gebreken.
  • Een koopakte voor een woning dient altijd schriftelijk te zijn. Dit is zo bepaald door de Nederlandse Wet. Een mondelinge koopovereenkomst is volgens de wet niet rechterlijk geldig.

Zelf een koopakte opstellen. Is dat mogelijk?

Ja dat is zeker mogelijk. Toch is een koopakte een belangrijk en officieel document waarin je liever niets over het hoofd ziet. Dit kan naderhand vervelende gevolgen hebben voor beide partijen. Om er zeker van te zijn dat je geen belangrijke juridische zaken vergeet, is het verstandig om advies en hulp in te schakelen van een professional.

Wil je toch liever zelf een koopcontract opstellen, dan kun je dit doen aan de hand van een voorbeeld. Deze modelcontracten kun je tegenwoordig eenvoudig downloaden, bijvoorbeeld via de website van Vereniging Eigen Huis. Controleer daarbij wel goed of het voorbeeld bijgewerkt is volgens de laatste wetgevingen omtrent woningverkoop.

De kosten van een koopcontract

Als je het koopcontract van jouw woning toch liever door een specialist wilt laten opstellen, krijg je natuurlijk met kosten te maken. Deze lopen zeer uiteen en verschillen sterk per notaris. Je kunt dan ook het beste verschillende offertes opvragen. Zo kun je een weloverwogen keuze maken in het laten opstellen van de koopakte.

Is dit eenmaal geregeld, dan kan het koopcontract door zowel de koper als de verkoper getekend worden. Hierna stelt de notaris een akte van levering. Deze leveringsakte moeten wederom door beide partijen ondertekend worden. De aangestelde notaris draagt tevens zorg voor het innen van de koopsom.

Als er nog een hypotheek in het spel is, wordt deze aflossing ook door de notaris verzorgd. Pas als deze handeling zijn uitgevoerd wordt de akte van levering aangemeld bij het Kadaster. Ook dit wordt door de notaris geregeld. Hierna is de overdracht compleet en heeft jouw woning een nieuwe eigenaar.

Gerelateerde artikelen
Zelf je huis verkopen: de rol van de notaris
Huis verkopen aan een bekende: waar moet je op letten?